dinsdag 18 december 2007

Kwesties

Questie is een aardig woord!
'k Heb het in 't latijn gehoord,
en in 't engelsch, menigmaal
ook al in de fransche taal
maar in geene en komt het voort
lijk in 't aardig vlaamsche woord

'Questie', zeg' me, in pijne en druk,
'Questie is't geen vlaamsch geluk?
Questie wat ons overhangt:
of een koe geen' haze vangt

Questie hier en questie daar:
questie leve ik 't enden 't jaar?',
'k Had geen prente om in mijn blad,
- questie of gelooft gij dat?-

en men zei: 'Nu drukt mijnheer
zonder prent', voor d'eersten keer
- 'Questie!' zeide ik, en ik vond
een versierde Q terstond

'Dat en past niet!' zei men, 'K
dient voor Q in 't vlaamsch; 't is waa'!'
- 'Questie', zei'k, 'of K voor Q
ook niet dient?' Wat dunkt er u?...

Wel! Terwijl gij wikt en weegt,
lezer, wie daar onrecht heeft,
'k zette Q en 'k houde.. Hoort:
questie is een aardig woord.

Guido Gezelle, geciteerd uit: Johan Van Iseghem, “Gezelle humorist”, Davidsfonds/Clauwaert, Leuven, 1999

Geen opmerkingen: